Управление ИКТ в провинциальных администрациях Южной Африки – мнения GITO в офисе Премьер-министра
https://doi.org/10.21122/2309-4923-2025-3-17-28
Аннотация
Функциональные компоненты мультиагентной интеллектуальной системы имеют различную физическЭффективное управление ИКТ имеет важное значение в государственном секторе для стимулирования цифровой трансформации и улучшения предоставления услуг. В этом исследовании изучается корпоративное управление, регулируемое Рамками политики в области ИКТ (CGICTPF) и Законом об управлении государственными финансами (PFMA), а также Законом о Государственном агентстве по информационным технологиям (SITA), который регулирует оперативную деятельность и стратегические направления работы государственных должностных лиц по информационным технологиям (GITO) в администрациях провинций Восточный Кейп, Квазулу-Натал и Фри-Стейт в Южной Африке. Используя сравнительное тематическое исследование, работа опирается на анализ деятельности чиновников и интервью с целью выявить препятствия в управлении закупками и использованием ИКТ руководством. Провинция Квазулу-Натал демонстрирует прогресс благодаря сильному и квалифицированному руководству, в то время как провинции Восточный Кейп и Фри-Стейт сталкиваются с задержками из-за недостатка квалификации чиновников и бюрократии. Исследование призывает к балансу между регулированием и гибкостью, рекомендуя расширение прав и возможностей GITO посредством децентрализации закупок и развития лидерских качеств. В статье развиваются теоретические основы управления ИКТ, выявляя многоуровневые проблемы внедрения ИКТ.
Об авторах
Э. ЛатчуЮжно-Африканская Республика
Эшли Латчу –
аспирант
Флорида
Ш. Сингх
Южно-Африканская Республика
Шаврен Сингх –
Доктор философии, доцент и руководитель кафедры Высшего центра менеджмента Cape Peninsula University of Technology, заведует кафедрой информационных систем в Школе вычислительной техники.
Флорида
Список литературы
1. Abdelhakim M, Abdeldayem MM, Aldulaimi SH. Information Technology Adoption Barriers in Public Sector. 2022 ASU International Conference in Emerging Technologies for Sustainability and Intelligent Systems (ICETSIS). Manama, Bahrain; 2022. pp. 355–360. DOI: 10.1109/ICETSIS55481.2022.9888805
2. Ajam T, Fourie DJ. Public Financial Management Reform in South African Provincial Basic Education Departments. Public Administration and Development. 2016;36(4):263–282. DOI: 10.1002/pad.1776
3. Aryatama S, Miswan M, Fahriyah F, Pribadi T, Suacana IWG. Enhancing Governance Efficiency through Digital Transformation in Public Services: Lessons from Global Practices. Global International Journal of Innovative Research. 2024;2(5):1019–1027. DOI: 10.59613/global.v2i5.171
4. Azevedo A, Almeida AH. Grasp the Challenge of Digital Transition in SMEs — A Training Course Geared towards Decision-Makers. Education Sciences. 2021;11(4):151. DOI: 10.3390/educsci11040151
5. Boz M, Simsek I. Analysis of Education Management Information Systems of the Ministry of National Education in Terms of Interoperability. Journal of Qualitative Research in Education. 2022;22(32). DOI: 10.14689/enad.32.1702
6. Dagada R, Eloff MM, Venter LM. Too Many Laws But Very Little Progress! Is South African Highly Acclaimed Information Security Legislation Redundant? Proceedings of the 4th International Conference on Information Warfare and Security. 2009.pp. 327–346. Available at: https://www.researchgate.net/publication/220803322_Too_Many_Laws_But_Very_Little_Progress_Is_South_African_Highly_Acclaimed_Information_Security_Legislation_Redundant
7. DPSA. Implementation Guide for Corporate Governance of Information and Communication Technology Policy Framework. 2014. Available at: https://www.dpsa.gov.za/dpsa2g/documents/psictm/2014/CGICTPF%20Implementation%20Guideline.pdf
8. Ferguson CS. Assessing the KING IV Corporate Governance Report in relation to business continuity and resilience. Journal of Business Continuity & Emergency Planning. 2019;13(2):174-185. DOI: 10.69554/SWVZ5719
9. Folorunso A, Mohammed V, Wada I, Samuel B. The impact of ISO security standards on enhancing cybersecurity posture in organizations. World Journal of Advanced Research and Reviews. 2024;24(1):2582–2595. DOI: 10.30574/wjarr.2024.24.1.3169
10. Gabara N. GITOC remains govts crucial ICT support component. 2023. Available at: https://www.dpsa.gov.za/thepublicservant/2023/03/02/gitoc-remains-govts-crucial-ict-support-component/
11. Helmuzar M, Yasirandi R, Utomo RG. Analysis and design of it procurement company enterprise architecture using TOGAF Architecture Development Method (case study: PT Mitra Telematika Utama). JIPI. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika. 2022;7(4). DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3247
12. Huygh T, Steuperaert D, De Haes S, Joshi A. The Role of Compliance Requirements in IT Governance Implementation: An Empirical Study Based on COBIT 2019. Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). 2022. pp. 6656–6665. DOI: 10.24251/HICSS.2022.806
13. ISACA. COBIT Framework: Governance and management objectives. Information Systems Audit and Control Association. Available at: https://www.isaca.org/resources/cobit
14. Jaffe E. How Estonia became a global model for e-government. Sidewalk Talk. 2016, June 29. Available at: https://medium.com/sidewalk-talk/how-estonia-became-a-global-model-for-e-government-c12e5002d818
15. Karataş MH, Çakir H. A Systematic Literature Review on IT Governance Mechanisms and Frameworks. Journal of Learning and Teaching in Digital Age. 2023;9(1):88–101. DOI: 10.53850/joltida.1300262
16. Ke W, Wei KK. Successful e-government in Singapore. Communications of the ACM. 2004;47(6),95–99. DOI: 10.1145/990680.99068
17. Kim DH, Lemak C, Jones D, Pena D. Evolving role of the health system CIO: perspectives from 33 health systems. BMJ Leader Published Online First. 2024. DOI: 10.1136/leader-2023-000969
18. Manda MI. Power, politics, and the institutionalisation of information systems for promoting digital transformation in the public sector: A case of the South African’s government digital transformation journey. Information Polity. 2022;27(3):311–329. DOI: 10.3233/ip-200233
19. Mathase E, Phahlane M, Ochara MN. Review of IT Governance Frameworks Implementation in the Context of the South African Public Sector. Proceedings of the IEEE Open Innovations Conference (OI). Cape Town, South Africa; 2019. pp. 351–355. DOI: 10.1109/OI.2019.8908178
20. Muthien Y. Public service reform: Key challenges of execution. The Strategic Review for Southern Africa. 2014;36(2). DOI: 10.35293/srsa.v36i2.173
21. Mzekandaba S. “Deliberate” manual systems at SITA prone to manipulation. ITWeb. 2024, February 19. Available at: https://www.itweb.co.za/article/deliberate-manual-systems-at-sita-prone-to-manipulation/mQwkoM6YRzp73r9A
22. Nengovhela NR. The Performance of Government Information Technology Officers in E-government Policy Implementation: Doctoral dissertation. University of the Witwatersrand, Faculty of Commerce, Law and Management, Graduate School of Public and Development Management. 2012. Available at: http://hdl.handle.net/10539/12447
23. Nest Van der DP, Thornhill C, Jager J. Audit committees and accountability in the South African public sector. Journal of Public Administration. 2008;43(4). https://hdl.handle.net/10520/EJC51662
24. Nokele SK. Context and Realities of Policy Implementation in South Africa: Quo Vadis. American Journal of Multidisciplinary Research and Innovation. 2022;1(6):76–81. DOI: 10.54536/ajmri.v1i6.898
25. Nxozi M, Flowerday S. IT Governance Adoption and Use by State-owned Entities in South Africa: A Public Administration Perspective. Interdisciplinary Research in Technology and Management. 1st Edition. CRC Press; 2021. pp. 181–187. DOI: 10.1201/9781003202240-29
26. OECD. Digital Government Index: 2019 results. OECD Public Governance Policy Papers. Paris: OECD Publishing; 2020;3. DOI: 10.1787/4de9f5bb-en
27. Phakathi M. The causes and the resolution of conflict in local-provincial intergovernmental relations: the case study of OSS in KwaZulu-Natal. Journal of Gender Information and Development in Africa. 2020;9(1):131–155. DOI: 10.31920/2050-4284/2020/9n1a7
28. Suresh N, Varalakshmi T, Chand MS. IT Governance Framework Ensuring Effective Management and Compliance. International Research Journal on Advanced Engineering and Management (IRJAEM). 2024;2(5):1627–1632. DOI: 10.47392/irjaem.2024.0227
29. Walt Vander T, Von Solms SH, Coetsee DWA. The institutionalisation of political and corporate governance of information and communication technology in the public service of South Africa. 2014 IST-Africa Conference Proceedings. Pointe aux Piments, Mauritius; 2014. pp. 1-10. DOI: 10.1109/istafrica.2014.6880596
30. Yin RK. Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sixth edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, Incorporated; 2018. 319 p.
Рецензия
Для цитирования:
Латчу Э., Сингх Ш. Управление ИКТ в провинциальных администрациях Южной Африки – мнения GITO в офисе Премьер-министра. Системный анализ и прикладная информатика. 2025;(3):17-28. https://doi.org/10.21122/2309-4923-2025-3-17-28
For citation:
Latchu A., Singh S. Navigating ict governance in South Africa’s provincial administrations ‒ insights from the GITO at the offices of the premier. «System analysis and applied information science». 2025;(3):17-28. https://doi.org/10.21122/2309-4923-2025-3-17-28