Preview

«System analysis and applied information science»

Advanced search

CLASSIFICATION OF LEARNING MANAGEMENT SYSTEMS

Abstract

Using of information technologies and, in particular, learning management systems, increases opportunities of teachers and students in reaching their goals in education. Such systems provide learning content, help organize and monitor training, collect progress statistics and take into account the individual characteristics of each user. Currently, there is a huge inventory of both paid and free systems are physically located both on college servers and in the cloud, offering different features sets of different licensing scheme and the cost. This creates the problem of choosing the best system. This problem is partly due to the lack of comprehensive classification of such systems. Analysis of more than 30 of the most common now automated learning management systems has shown that a classification of such systems should be carried out according to certain criteria, under which the same type of system can be considered. As classification features offered by the author are: cost, functionality, modularity, keeping the customer’s requirements, the integration of content, the physical location of a system, adaptability training. Considering the learning management system within these classifications and taking into account the current trends of their development, it is possible to identify the main requirements to them: functionality, reliability, ease of use, low cost, support for SCORM standard or Tin Can API, modularity and adaptability. According to the requirements at the Software Department of FITR BNTU under the guidance of the author since 2009 take place the development, the use and continuous improvement of their own learning management system.

About the Author

Yu. B. Popova
Belarusian National Technical University
Belarus

Yuliya B. Popova  - PhD, Associate Professor at the Software Department 



References

1. Ellis, Ryann K. Field Guide to Learning Management Systems // ASTD Learning Circuits [Электронный ресурс]. – 2009. – Режим доступа: https://www.td.org/Publications/Newsletters/Learning-Circuits/Learning-Circuits-Archives/2009/09/Learning-Management-Systems-2009. – Дата доступа: 03.11.2015.

2. Josh Coates. The First LMS // Canvas Blog [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://blog.canvaslms.com/blog/bid/148944/The-First-LMS#sthash.8aIF2aVf.IsQYtFhj.dpbs – Дата доступа: 1.08.2016.

3. Justin Ferriman. History of the LMS // LearnDash [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.learndash.com/history-of-the-lms/ – Дата доступа: 1.08.2016.

4. Коваленко, В. Е. Задачи анализа, планирования и оптимизации в АСУ ВУЗ. – М.: НИИВШ, 1980. – 40 с.

5. Сетевая образовательная платформа e-University // Официальный сайт СП «IBA» belarus. iba. by [Электронный ресурс]. – 1993. – Режим доступа: http://belarus.iba.by/iba_web/main.nsf/products/ru.software.euniversity.html – Дата доступа: 20.10.2015.

6. Обзор бесплатных систем управления обучением // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v10_i3/pdf/9_bogomolov.pdf .– Дата доступа: 27.10.2015.

7. Cистема управления курсами Moodle // Официальный сайт Moodle moodle. org [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://moodle.org/about/. – Дата доступа: 20.10.2015.

8. Сoursera // Официальный сайт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://ru.coursera.org/ – Дата доступа: 03.08.2016.

9. Традиционные LMS приказали долго жить: взгляд в модульное будущее // Дистанционное обучение. Информационный портал [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.distance-learning.ru/db/el/4B69AB0BB0515929C325775700131A49/doc.html. – Дата доступа: 03.08.2016.

10. Попова, Ю. Б. Представление знаний в обучающих системах на основе теории нечетких множеств / Попова, Ю. Б., Бураковский А. И. // Системный анализ и прикладная информатика. – 2016. – № 2. – С. 58–65.

11. Модельное обеспечение автоматизированных обучающих систем. Обзор // Наука и образование: [Электронный ресурс] / МГТУ им. Н. Э. Баумана / Карпенко А. П., 2011. – Режим доступа: http://technomag.edu.ru/doc/193116.html. – Дата доступа: 09.11.2014.

12. Попова, Ю. Б. Автоматизированная система поддержки учебного процесса в вузе / Ю. Б. Попова, В. В. Яцынович // Информатизация образования – 2010: педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды: материалы междунар. науч. конф., 27–30 окт. 2010 г. – Минск: БГУ, 2010. – C. 400–404.


Review

For citations:


Popova Yu.B. CLASSIFICATION OF LEARNING MANAGEMENT SYSTEMS. «System analysis and applied information science». 2016;(3):51-58. (In Russ.)

Views: 1613


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2309-4923 (Print)
ISSN 2414-0481 (Online)